Kemi-Tornio kaupunkilehti: Saako omalle tontille rakentaa?

22.1.2015

Vanha vitsi kertoo rakennuslehden asiantuntijapalstalle kirjoittaneesta nimimerkistä ”Valoinko perustukset turhaan?”.

Kirjoittaja kyseli, saako naapurin tontille rakentaa. Tänään sama nimimerkki voisi kysyä, että saako edes omalle tontille rakentaa.

Saako omalle tontille rakentaa?

Vanha vitsi kertoo rakennuslehden asiantuntijapalstalle kirjoittaneesta nimimerkistä ”Valoinko perustukset turhaan?”. Kirjoittaja kyseli, saako naapurin tontille rakentaa. Tänään sama nimimerkki voisi kysyä, että saako edes omalle tontille rakentaa.

Etenkin vesistöjen läheisyydessä rakentaminen on käynyt aivan liian vaikeaksi. Lupaa käsittelee kunta ja sen lisäksi Rovaniemellä sijaitseva Elinkeino-, liikenne-. ja ympäristökeskus - tuttavallisemmin ELY-keskus. Yleensä stoppi on tullut ELY-keskusvaiheessa. Niin on käynyt myös navetoille ja monille muille hankkeille.

Ongelma on aito. Viime vuonna esimerkiksi Tornion kaupunki puolsi kaikkia seitsemää jokivarteen lupaa hakenutta rakennushanketta. Näistä ELY hylkäsi kuusi. Yksi siis etenee.

Onko Lappi todella jo niin täynnä, että meillä on varaa jättää halukkaille rakennusluvat myöntämättä? Olemmehan Euroopan harvaanasutuimpia maakuntia. Tilaa ja arvokasta luontoa riittää aivan varmasti.

Syytä ei voi kaataa ELY:n virkamiesten niskaan. Päinvastoin. Luotettava ja tasapuolinen virkamieskunta on yksi toimivan yhteiskunnan perusedellytys. Esimerkiksi Etelä- ja Itä-Euroopan ongelmista vähäisin ei ole ollut korruptoitunut virkakunta.

Vika löytyy ennemminkin järjestelmästä. Ongelmamme on se, että alueen olosuhteiden ja haasteiden todellinen tuntemus etääntyy päätöksenteon keskittyessä kauas. Toinen seikka on se, että järjestelmä painottaa liian vähän vastuuta alueen kehittämisestä.

Tärkein ohjenuora on tietenkin lainmukainen toiminta. Säätämään ei voi alkaa, koska virkavastuu kulkee mukana. Säännökset eivät kuitenkaan huomioi minkäänlaista tulosvastuuta alueen yleisestä kehittämisestä.

Liian moni kokee lupaviranomaisen viheliäisenä vastustajana, joka haluaa ennemmin hidastaa kuin kannustaa. Tulevaisuutemme nojaa kuitenkin vain siihen, että saamme liikkeelle uusia hankkeita, rakennustyömaita, asuntoja ja työpaikkoja.

Valtionhallinto on ollut jatkuvan myllerryksen kohde. Olisi aika palauttaa päätöksenteko mahdollisimman lähelle kuntalaisia keskittämisen sijaan. Pelko on, että viranomaistoiminta keskitetään viiteen suurimpaan kaupunkiin rinnakkaisina hallintoina. On erikseen ELY, aluehallintovirasto AVI ja tulevaisuudessa vielä sosiaali- ja terveyspalveluista vastaava SOTE.

Lapin kannalta tämä tarkoittaisi, että yhä useammin meitä koskevat päätökset tehtäisiin Oulussa.

Kehitys pitää kääntää kansanvaltaiseen suuntaan. Erilliset ELY:t, AVI:t ja SOTE:t pitää tuoda osaksi vaaleilla valittua demokraattista maakuntahallintoa.

Puitteet ovat jo olemassa maakuntaliitoilla. Nykyisin se on kuitenkin vailla todellista vaikutusvaltaa. Perusasia on muistettava. Kunta ja maakunta ovat olemassa ihmisiä, ei virkakoneistoa varten.

Lisää paikkakunnasta: Tornio, Keminmaa, Ylitornio, Tervola, Pello, Kolari


Tiedote 27.2.2019

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni on jättänyt asianomaisen ministerin vastattavaksi kirjallisen kysymyksen, jossa hän kysyy hallituksen toimista Kemi-Tornion ja Helsingin välisten lentovuorojen turvaamiseksi.

Eilen uutisoitiin Finnairin päätöksestä lopettaa Kemi-Tornio-lentokentän neljästä edestakaisessa vuorosta yksi. Aamuvuoron lopettaminen on vakava isku Meri-Lapin liikematkustajille. 

- Kuluneiden vuosien aikana Kemi-Tornion lentovuorot ovat tuplaantuneet. Tämä on antanut varmuutta ja vakiintumista, kun vuoroja on lisätty. Aamuvuoron lopettaminen on erittäin vaikea isku alueen vientiyrityksille. Finnairin on muokattava lentoaikataulujaan siten, että jatkossakin Kemi-Torniosta on aamulento Helsinkiin, kansanedustaja sanoo. 

Eduskuntavaaleihin on enää vajaa kaksi kuukautta! On tullut aika avata kampanja. Kampanjan starttitilaisuudet Tornionlaaksossa (Tornio, Pello ja Ylitornio) viikonloppuna 16.-17.2.  Ajattelimme, että mennään hyvällä mielin, mutta huolet kuullen - ja tiukasti tulevaan katsoen. Olet erittäin lämpimästi tervetullut!

Katri Kulmuni

Hallituksen lakiesitys raskaan kuorma-autoliikenteen tienkäyttömaksusta eli vinjetistä etenee valtioneuvoston 19.12. tekemän päätöksen mukaisesti eduskuntakäsittelyyn. Kansanedustaja ja keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni on tyytyväinen, että tämä hallitusohjelmaan kirjattu hanke nytkähti pitkän viivytyksen jälkeen eteenpäin.

- On käsittämätöntä, että valtiovarainministeriöltä kesti kolme vuotta saada esitys ylipäänsä lausuntokierrokselle ja että päätöstä piti odottaa vuoden loppuun, Kulmuni sanoo.

Tiedote 21.11.2019

Liikenne- ja viestintäministeriö on tehnyt päätöksen tie- ja rautatieverkoston kunnossapitoa määrittävistä valtakunnallisista hoitoluokituksista. Kansanedustaja, keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni pitää tärkeänä, että koko valtatie 21 Torniosta Kilpisjärvelle kuuluu korkeimpaan kategoriaan pääteiden hoitoluokituksessa.