Tiedote 27.2.2019

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni on jättänyt asianomaisen ministerin vastattavaksi kirjallisen kysymyksen, jossa hän kysyy hallituksen toimista Kemi-Tornion ja Helsingin välisten lentovuorojen turvaamiseksi.

" />

Keskustan Katri Kulmunilta kirjallinen kysymys Kemi-Tornion lentovuorojen turvaamisesta

27.2.2019

Tiedote 27.2.2019

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni on jättänyt asianomaisen ministerin vastattavaksi kirjallisen kysymyksen, jossa hän kysyy hallituksen toimista Kemi-Tornion ja Helsingin välisten lentovuorojen turvaamiseksi.

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni on jättänyt asianomaisen ministerin vastattavaksi kirjallisen kysymyksen, jossa hän kysyy hallituksen toimista Kemi-Tornion ja Helsingin välisten lentovuorojen turvaamiseksi.

Valtioyhtiö Finnair ilmoitti viime viikolla lakkauttavansa Kemi-Torniosta Helsinkiin lennetyn aikaisen aamuvuoron. Samalla poistuisi myöhäinen yövuoro Helsingistä Kemi-Tornioon, sillä lentokone miehistöineen on yöpynyt Kemi-Torniossa.

- Etenkin aikainen aamuvuoro on ollut tärkeä teollisuusvaltaisen MeriLapin liikematkustajille. Samalla siitä ovat hyötyneet ulkomaiset turistit ja Helsingistä eteenpäin jatkavat paikalliset lomamatkailijat, Kulmuni kirjoittaa kysymyksessään.

Kulmuni hämmästelee Finnairin päätöstä lentovuorojen lakkauttamisesta, sillä viime vuosien aikana Kemi-Tornion lentovuorot ovat tuplaantuneet ja matkustajamäärät ovat kasvaneet kolmanneksella. Meri-Lappi on saanut osansa Lapin matkailubuumista ja etenkin talvimatkailun kasvu on ollut huimaa. Myös alueella toimivien teollisuusyritysten henkilöstö on käyttänyt paljon aikaista aamuvuoroa ja myöhäistä iltavuoroa.

- Jos Suomen yhdestä merkittävimmistä teollisuuskeskittymistä ei pääse päivässä pääkaupunkiseudulle ja takaisin, vaikuttaa se yritystoiminnan kasvumahdollisuuksiin. MeriLappi on tärkeä tekijä Suomen vientiteollisuudelle ja alueelle suunnitellaan parhaillaan isoja investointeja. Finnairin päätöksillä lentovuoroista on laajat vaikutukset elinkeinoelämään.

Kulmuni kysyy ministeriltä, mitä hallitus aikoo tehdä, jotta Meri-Lapin alueelta voi jatkossakin tehdä lentäen päiväreissun Helsinkiin.

 

Lisätietoja: Katri Kulmuni, puh. 044 2555 903

Lisää paikkakunnasta: Kemi, Tornio, Keminmaa, Simo, Ylitornio


Eilen uutisoitiin Finnairin päätöksestä lopettaa Kemi-Tornio-lentokentän neljästä edestakaisessa vuorosta yksi. Aamuvuoron lopettaminen on vakava isku Meri-Lapin liikematkustajille. 

- Kuluneiden vuosien aikana Kemi-Tornion lentovuorot ovat tuplaantuneet. Tämä on antanut varmuutta ja vakiintumista, kun vuoroja on lisätty. Aamuvuoron lopettaminen on erittäin vaikea isku alueen vientiyrityksille. Finnairin on muokattava lentoaikataulujaan siten, että jatkossakin Kemi-Torniosta on aamulento Helsinkiin, kansanedustaja sanoo. 

Eduskuntavaaleihin on enää vajaa kaksi kuukautta! On tullut aika avata kampanja. Kampanjan starttitilaisuudet Tornionlaaksossa (Tornio, Pello ja Ylitornio) viikonloppuna 16.-17.2.  Ajattelimme, että mennään hyvällä mielin, mutta huolet kuullen - ja tiukasti tulevaan katsoen. Olet erittäin lämpimästi tervetullut!

Katri Kulmuni

Hallituksen lakiesitys raskaan kuorma-autoliikenteen tienkäyttömaksusta eli vinjetistä etenee valtioneuvoston 19.12. tekemän päätöksen mukaisesti eduskuntakäsittelyyn. Kansanedustaja ja keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni on tyytyväinen, että tämä hallitusohjelmaan kirjattu hanke nytkähti pitkän viivytyksen jälkeen eteenpäin.

- On käsittämätöntä, että valtiovarainministeriöltä kesti kolme vuotta saada esitys ylipäänsä lausuntokierrokselle ja että päätöstä piti odottaa vuoden loppuun, Kulmuni sanoo.

Tiedote 21.11.2019

Liikenne- ja viestintäministeriö on tehnyt päätöksen tie- ja rautatieverkoston kunnossapitoa määrittävistä valtakunnallisista hoitoluokituksista. Kansanedustaja, keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni pitää tärkeänä, että koko valtatie 21 Torniosta Kilpisjärvelle kuuluu korkeimpaan kategoriaan pääteiden hoitoluokituksessa.

Tornion terästehdas on kiertotalouden paraatiesimerkki. Kaikki tehtaan tuotteet on tehty 70-90 prosenttisesti kierrätetyistä materiaaleista. Teräs on käyttönsä jälkeen taas täysin kierrätettävissä. 

Myyntiin Meri-Lapista lähtee maailman laadukkainta ruostumatonta terästä. 

Terästä tarvitaan moniin modernin maailman keskeisimpiin rakennelmiin: siltoihin, valtamerilaivoihin, pilvenpiirtäjiin ja muihin.

Myös uusiutuvan energian läpimurto, tuulivoima ja aurinkoenergia, tarvitsee toteutuakseen terästä.