29.4.2024

Liikenteeseen ja lämmitykseen tulossa 500 miljoonan euron lisälasku

Hallituksen kehysriihilinjauksen mukaan Suomessa aletaan maksamaan liikenteen ja öljylämmityksen päästöistä EU:n etujoukoissa eli vuoden 2027 alusta.

Tämä vastaa n. 500 miljoonan euron veronkiristyksiä bensaan, dieseliin ja polttoöljyyn. Hallitus olisi voinut hakea Suomelle lykkäystä vuoden 2030 loppuun asti, mutta näin ei olla kuitenkaan tekemässä.

 

Arvonlisäveron korotus 25,5 prosenttiin nostaa - ikävä kyllä - Suomen jälleen yhden veromuodon kansainväliseksi huipuksi. EU:ssa ainoastaan Unkarilla on tätä korkeampi yleinen arvonlisäverokanta.

VATT:n tutkimusprofessori Tuomas Kosonen arvioi, että bensan hintaa alvin korotus nostaa noin 2-3 senttiä. Tämä on sattumoisin samaa luokkaa kuin hallitus aiempi bensan ja dieselin valmisteveron kevennys. Tällä aiemmalla kevennyksellä hallitus pyrki kuitenkin kompensoimaan jakeluvelvoitteen nostoa.

Alvin nosto tulee siis nyt tähän päälle vielä.

Paljon tätä suurempi asia on kuitenkin hallituksen linjaus ottaa käyttöön liikenteen päästökauppa.

EU:n liikenteen ja lämmityksen polttoaineiden jakelijoita koskeva päästökauppa alkaa Suomessa EU:n etujoukoissa eli vuoden 2027 alusta. Liikenteen ja öljylämmityksen päästöistä aletaan siis maksamaan päästökauppamaksuja. Tämä vastaa n. 500 miljoonan euron veronkiristyksiä bensaan, dieseliin ja polttoöljyyn.

Pumpulla bensiinin hintaa tämän arvioidaan nostavan 16 senttiä litralta ja dieseliä 11 senttiä litralta. Määrä voi olla lopulta paljon suurempikin. Kyse on päästökaupasta, jossa alun kiinteän hinnan jakson jälkeen hinta määräytyy Euroopan laajuisilla markkinoilla.

Hallitus olisi voinut hakea Suomelle lykkäystä vuoden 2030 loppuun asti. Näin ei olla kuitenkaan tekemässä.

Lykkäyksen ehdot olisivat olleet täytettävissä. Tässä edellytetään jakelijoiden päästökaupan hintaa vastaavaa hiiliveroa. Uskoakseni Suomella korkean energiaverotuksen maana bensan ja dieselin verot olisivat asian hoitaneet.

Lykkäystä ei haettu ja liikenteen päästökauppa siis tulee. Tätä nousua paikataan ammattiliikenteen osalta ns. ammattidieselillä. En kuitenkaan huomannut, että yksityisautoilijoiden osalta oltaisiin mitään tekemässä.

Mikäli valtio haluaisi estää polttoaineiden hinnan nousun, tulisi nykyisiä veroja alentaa vastaavalla määrällä. Mikäli näin ei tehdä, tulee bensan ja dieselin pumppuhinta nousemaan hallituksen omin päätöksin - ja ennätysmäärällä.

Tämä kaikki on kovin jännää, kun hallitusohjelmassa lukee, että: ”että se ei omilla päätöksillään tai politiikkatoimillaan nosta kansalaisten arjen kustannuksia tai heikennä elinkeinoelämän kilpailukykyä.”