18.1.2015

Torniojokilaakson mahtava historia - ja maakuntamuseo!

Kävimme tutustumassa vasta avattuun uudistettuun maakuntamuseoomme. Voin suositella aivan kaikille.

Ilman opastustakin historiamme avautuu elävästi, mutta mikäli saatavilla on opastettu kierros, niin siihen kannattaa ehdottomasti panostaa. 

Mieleen jäi etenkin 1700-luvun äärimmäiset vaikeat ajat, joista kuitenkin noustiin.

Historiassa on vaikea päästä kauemmas taaksepäin kuin 10 000 vuotta. Jääkausi ja sen tuoma kolme kilometriä paksu mannerjää sanelee sen mitä voimme aiemmasta tietää.

Varmaa lienee se, että ensin tulivat hylkeen pyytäjät. Saamelaisia oli useita ryhmiä. Saamelaista kansanperinnettä keränneen kirkkoherra Jakob Fellmanin mukaan oli neljä ryhmää: porolappalaiset, kalastajalappalaiset, metsälappalaiset ja paimentolaislappalaiset.

Tornionjokilaakso on puolestaan koko Pohjois-Suomen varhaisimmin pysyvästi ja tiheimmin asuttua aluetta. Torniojoki muodosti alueen ensisijaisen kulkuväylän aina 1830-luvulle asti, jolloin Ruotsin puolelle rakennettiin maantie.

Täällä Tornion kaupungissa tähyttiin kohti etelää kaupankäynnin merkeissä. Kauppapurjehdus sai vauhtia 1660-luvulla, kun paikalliset porvarit älysivät, että suurimman liikevoiton olivat siihen asti saaneet Tukholman porvarit. Kauppapurjehdus oli otettava omiin käsiin, jos mielii rikastua.

Pian torniolaisilla oli jo omia laivoja. Lohen, nahkojen sekä voin kuljetus etelään ja suolan ym. tavaroiden tuonti otettiin omiin käsiin 1600-luvun loppuun mennessä. Tärkeää oli myös, että kaikki laivat olivat tuolloin oman pitäjän mestareiden rakentamia.

Kauppaa tehtiin paikallisesti sekä talonpoikien että lappalaisten kanssa. Porvaristo vaurastui, samoin tuloerot kasvoivat.

Aikalaisten tarinat kertovat monipuolisesta sijoitustoiminnasta, mutta myös viinien käytöstä. Elävä seuraelämä huomattiin myös ulkomailla, josta todisteena ovat useat vieraiden kirjoittamat matkakirjat. Kaupungissa asui myös hyvin köyhää väestöä. Sen verran vaurasta seutu oli, että kuitenkin vain harvat kärsivät esim. 1690-luvun suurina nälkävuosina nälästä.

Vuonna 1700 alkaneen suuren Pohjan sodan aiheuttamat raskaat verot, väenotot ja kuljetusrasitus alkoivat jyrsiä Tornion kaupan edellytyksiä. Itärajan sulkeminen lopetti tärkeän karjalaiskaupan. Torniolaiset joutuivat luopumaan Kemin Lapin kaupasta, ja myös talonpoikien ja porvareiden väliset kauppasuhteet kärsivät. Kauppapurjehdus riutui jatkuvasti miehistön ja laivojen luovutuksista.

Vuonna 1710 levisi ruttokin kaupunkiin. Jo ennen varsinaista Isoavihaa Tornio oli vajonnut köyhäksi, keskenään riitelevien porvarien kaupungiksi. Oltiin palaamassa 50 vuoden takaisiin olosuhteisiin.

Pian alkoi ahdistaa myös Suomeen tunkeutuneiden venäläisten uhka. Porvareita pakeni Ruotsiin, ja jo ennen venäläisten tuloa kaupunki paloi 1714. Taistelujen jälkeen venäläiset tunkeutuivat 1715 kaupunkiin, polttivat ja ryöstivät sen. Poikkeustilaa kesti vuoteen 1717. Sodan loppuajan vuoteen 1721 Tornio sai olla suhteellisen rauhassa.

Pohjois-Suomen historialle ajanjakso 1808–1809 oli merkittävä käännekohta, sillä käsitteenä Suomen Lappi syntyi vasta tällöin. Suomen Lappi lohkaistaistiin Ruotsin Lapista ja liitettiin Suomen suuriruhtinaskuntaan ja Venäjään.

Tornionjokilaaksossa Suomen sodan seuraukset aiheuttivat pahan väestökatastrofin. Sairaita ja haavoittuneita sotilaita alettiin sijoittaa alueen pieniin kyliin, jolloin sotilaiden levittämät kulkutaudit tarttuivat kyläläisiin. Edes myöhemmät nälkävuodet eivät koetelleet asukkaita yhtä pahoin.

Suomen sodan jälkeen Tornionjokilaakson asukkaista osa muutti Tornionjoen länsipuolelle. Pääpiirteittäin Ruotsin Lapin olot eivät paljoa poikenneet Suomen Lapin oloista. Kenties merkittävin ero oli se, että Ruotsin Lapissa oli 1820-luvun alussa yhtäkkiä valtavan suuri vähemmistö – noin 7 000 suomalaista. Kun saamelaisia oli vain noin 500, oli Ruotsin Lappi leimallisesti hyvin suomalainen alue.

Katovuodet koettelivat ankarasti uudisasukasperheitä ja äärimmäisessä köyhyydessä suomalaiset uudisasukkaat luovuttivat lapsiaan kasvattilapsiksi Norjan rannikolle. Vaeltavat poronomadit välittivät lapsia ja saivat palkaksi lapsista rahaa, ruokaa, viinaa tai karjaa. Vanhemmat toivoivat lasten säästyvältä nälkäkuolemalta ja saavan paremman elämän kalaisalla Norjan rannikolla. Nälkä ajoi Tornio- ja Muoniojokilaakson asukkaita kohti Pohjois-Norjaa, jonne houkutti mm. tarjolla oleva kaivostyö.

1800-luvun Lapin kattavin vuorovaikutusalue oli Jäämeren talousalue. Suomen Jäämeren politiikan alkulyönnit oli lyöty Suomen sodan päättyessä 1809, jolloin rajasuluissa Suomi menetti ikiaikaisen yhteytensä Jäämereen. Venäjän keisari lupasi kuitenkin Suomelle kaistaleen 1864 ja tähän lupaukseen yritettiin vedota vielä 1910-luvullakin.

Perustuu Elina Yli-Ojanperän ja Jouko Vahtolan erittäin mielenkiintoisiin artikkeleihin. Suosittelen tutustumaan:

http://www.tornio.fi/Tornionhistoria

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/matka_1800-luvun_lappiin_kertoo_kalotin_kansan_ankarista_oloista_95475.html#media=95477

 

                          

 

Lapin yliopistoon tarvitaan varhaiskasvatuksen opettajakoulutus

19.3.2023

Opettajien ammattijärjestön Lapin piirin vaalipaneelissa 17.3. otin kantaa vaka-opettajien koulutukseen.

 

Lue lisää
Lapin elinkeinot rinnakkain

18.3.2023

Lappi on valtavan monipuolinen. On koskematonta erämaata ja Suomen suurimpia luonnonsuojelualueita.

Samalla väkiluku on hiljalleen laskenut vuosikymmeniä.

Suunnan kääntäminen onnistuu vain työn kautta.

Lappi elää niin teollisuudesta, matkailusta, maa- ja metsätaloudesta, poroista, rajakaupasta.

Meidän tehtävä on yhdistää tämä kaikki.

Tehdään työtä, jotta Lappi tarjoaa elämisen edellytykset tulevillekin sukupolville.

Lue lisää
Eduskuntavaalivideo: Lapin sitkeää tekoa

15.3.2023

Uskallan väittää, että Lappiin liittyvissä asioissa minua ei viilata linssiin. Teollisuutta puolustan ja osaan puolustaa lujaa, matkailua edistän, tajuan talouden ja luonnon reunaehdot. Osaan ottaa turpaankin. Sekin on politiikassa yllättävän tärkeä taito. Vaikeina hetkinä ei pidä jäädä maahan makaamaan, vaan sieltä on aina noustava. Osalle varmasti ärsytykseen asti puolustan kotimaakuntani ihmisten oikeutta elämäntapaansa, koulutukseen ja työllisyysmahdollisuuksiin. Tällä linjalla aion jatkaa, jos kansa suo. Sie päätät, jatkuuko työ.

Lue lisää
Laitetaan uutta putkeen Lapin liikennehankkeiden puolesta!

10.3.2023

Yhteistyöllä olemme saaneet monia tärkeitä Lapin hankkeita aikaiseksi. Valtatie 4 Oulun ja Simon välillä tulee kuntoon. Simon risteyksetkin tulevat valmiiksi. Kemin Ajoksen satama syvätään ja raide Suomesta Ruotsiin sähköistetään.

Nyt on uusien hankkeiden vuoro. Kolarin rata täytyy sähköistää, Käsivarrentie kunnostaa ja monia Itä-Lapin hankkeita saada eteenpäin.

 

Sie päätät, jatkuuko työ!

Lue lisää
Sie päätät, jatkuuko työ!

3.3.2023

Työhuoneen ovi on nyt suljettu ja kuukauden kuluttua tiedämme, saanko sen jälleen avata.

Lue lisää
Emme saa unohtaa, mitä Ukrainassa tapahtuu

24.2.2023

Venäjän hyökkäyssodan alkamisesta Ukrainaan on tänään kulunut vuosi.

Lue lisää

Katrista matkan varrella sanottua

"Keskustapuolue tarvitsee nyt uudistusta. Katri on raikas, nuori, uusin ajatuksin, ehdottomasti paras vaihtoehto puheenjohtajaksi. Mielestäni Katrin paras valttikortti on, että hän edustaa koko maata, ei vain kaupunkiseutuja. Kun tuntee myös syrjäisimpien seutujen elämän, voi hyvin ottaa kantaa myös taajaman asioihin."