4.11.2015

Suoraan kansainvälisille kentille

Finnair teki ensimmäistä kertaa aikoihin ylijäämäisen osavuosikatsauksen. Koko vuoden tuloksen arvioidaan olevan nollan tietämillä. Se on saavutus firmalle, joka on vuodesta toiseen rämpinyt alijäämällä. Tästä hyvästä uutisesta huolimatta perjantai-iltani myös pilasi Finnair. Ei sillä, että lento olisi ollut myöhässä, vaan sillä, mitä Finnairin toimitusjohtaja uutisen yhteydessä televisiossa totesti. Käytännössä toimitusjohtaja ilmoitti haluavansa eroon alle 100 000 matkustajan kentistä. Kemi-Tornio on yksi näistä.

Suomi on tippunut totaalisesti kelkasta tarjotakseen halpalentoyhtiöille mahdollisuuksia operoida Suomesta suoraan kansainvälisille kentille. Halpalentoyhtiöiden läpimurto on perustunut hieman toisenlaiseen toimintaan, kuin mille kansalliset lentoyhtiöt ovat toimintansa rakentaneet. Kansalliset lentoyhtiöt pitävät kiinni omastaan. Suomen ilmatilassa kotimaisia matkustajia lennättää 80 prosenttisesti sinivalkoiset siivet. Muissa maissa kotimaan liikenteen osuus kansallisilla lentoyhtiöllä on noin puolet tuosta.

Lentoliikenne on kasvuala. Se porhaltaa noin 5% vauhdilla vuosittain eteenpäin. Suomessa lentoliikenne kasvaa ainoastaan 2,4% vuodessa. Vertailtaessa naapureihimme Ruotsiin ja Norjaan tilanne tulee selvästi esiin. Norjassa viimeisen 15 vuoden aikana matkustajamäärät ovat kasvaneet lähes 11 miljoonalla reissaajalla. Ruotsissa melken 5 miljoonaa matkustajaa on tullut lisää samassa ajassa. Suomessa kasvuluku on ollut vain 200 000 uutta matkalaista.

Muissa pohjoismaissa on ymmärretty lentokenttien kansantaloudellinen vaikutus. Lentoliikennestrategiassa kuviteltiin saavutettavan säästöjä, jos maakuntakenttiä laitetaan kylmäksi. Laskelmista oli unohtunut aluetaloudelliset vaikutukset. 2/3 Suomen bruttokansantuotteesta tulee Uudenmaan ulkopuolelta. Se on vientiä ja matkailua. Jos ei ole lentokenttiä, joilta bisnestä tehdä ei BKT porskuta. On laskettu, että 10% kasvu lentoliikenteeseen kasvattaisi BKT:a Suomessa 0,5%.

Lentoliikennestrategia lähtee siitä, että Helsinki-Vantaan ja maakuntakenttien välillä pitää olla säännöllistä reittiliikennettä. Näinkin, mutta lisänä pitäisi olla myös suoria kansainvälisiä yhteyksiä Eurooppaan. Tämä on Lapin matkailulle ja teollisuudelle todella suuri kysymys.

Finnairille toteaisin lopuksi, että ei ole reilua puhua 100 000 matkustajasta, kun se ei ole edes teoreettisesti nyt mahdollinen. Potkurikoneen kyytiin mahtuu 68 matkustajaa. Vuoroja on kaksi suuntansa päivässä ja viikonloppuisin yksi. Vaikka koneet olisivat joka päivä täynnä, ei matkustajia siltikään mahtuisi kyytiin 100 000. Jos tavoite halutaan saavuttaa, kannattaisi varmaan ensin mahdollistaa edes noin niin kuin teoriassa se, vaikkapa vuoroja lisäämällä.

 

Kirjoitus on julkaistu kolumnina Kemi-Tornio-kaupunkilehdessä 4.11.2015

Tuemme Katri Kulmunia Keskustan puheenjohtajaksi

16.7.2019

Lista tukijoista täydentyy kohti Keskustan ylimääräistä puoluekokousta.

 

Tule mukaan!

Lue lisää
Katri Kiihtelysvaaran markkinoiden suosikki

15.7.2019

Kat­ri Kul­mu­ni oli suo­si­tuin eh­do­kas kes­kus­tan pu­heen­joh­ta­jak­si kes­kus­tan Kiih­te­lyk­sen pai­kal­li­syh­dis­tyk­sen Kiih­te­lys­vaa­ran ke­sä­mark­ki­noil­la te­ke­mäs­sä mie­li­pi­de­ky­se­lys­sä.

 

Kysely ei kerro val­ta­kun­nal­li­sesta kannatuksesta. Vuorenvarmasti se kertoo paljonkin pienten kylien ja sorateiden asukkaiden näkemyksestä.  

Lue lisää
Helsingin Keskustanaiset: Katri saa koko joukkueen mukaan puolueen identiteetin kirkastamiseen

15.7.2019

Katri Kulmuni onnistuu varmasti saamaan koko joukkueen mukaan puolueen identiteetin kirkastamiseen, oman äänen löytämiseen ääripäitten välille. 

 

Uskon sydämestäni, että Katri Kulmuni onnistuu kokoamaan keskustasta voittajatiimin.

 

Päivi Mononen-Mikkilä

Keskustanaisten Helsingin piirin puheenjohtaja

Lue lisää
Anna-Liisa Leikkola: Katri keskustan puheenjohtajaksi

12.7.2019

Mielestäni Katri Kulmuni on nuori ja pätevä nainen keskustan puheenjohtajaksi.

Nyt keskustan puheenjohtajaksi tarvitaan rohkeaa ja päättäväistä naista, joka nostaa keskustan uudelleen johtavaksi puolueeksi ja suunnannäyttäjäksi yhteiskunnassa. Siinä työssä Katri Kulmunin rinnalla tarvitaan meistä jäsenistä jokaista. Kouvolassa tavataan!

Anna-Liisa Leikkola

keskustan kunniajäsen, herastuomari

Lapua–Seinäjoki

Lue lisää
Katri Hesarin haastattelussa: Tärkeitä asioita meille ovat keskustassa ovat alueellinen tasa-arvo, sopusointu luonnon kanssa, yritteliäisyys sekä yhteiskunnan turvaverkko

6.7.2019

Katri Kulmuni, jos sinut valittaisiin keskustan puheenjohtajaksi, mihin suuntaan veisit puoluetta?

”Menisimme syvemmälle keskustaan. En varmaan siirtäisi yhtään mihinkään, vaan korostaisimme keskustalle tärkeitä asioita.”

Lue lisää
Keskustan kentän suosikki puheenjohtajaksi on Ilta-Sanomien kyselyssä elinkeinoministeri Katri Kulmuni

4.7.2019

Kulmunia tehtävään kannatti yhteensä 40,7 prosenttia vastanneista. IS lähetti kyselyn 708 keskustan kenttävaikuttajalle ja siihen vastasi 300 henkilöä. 

 

Kyselyyn vastanneet ovat keskustan paikallisyhdistysten, kunnallisjärjestöjen ja piirihallitusten sekä keskustanaisten ja keskustanuorten johdon jäseniä.
 

Lue lisää

Katrista matkan varrella sanottua

”Tutustuin Katriin rajayhteistyön merkeissä TornioHaaparannalla. Ensiajatukseni olikin, että siinä on ihminen – nainen -, joka menee pitkälle. Nuori, innostunut, empaattinen, omaa loistavan kielitaidon ja vieläpä rajaseudun oma luomukasvatti! Lappi ja Suomi tarvitsevat juuri Katrin tapaisia nuoria ja innostuneita ihmisiä, jotka saavat asioita tapahtumaan. Nyt on Katrin aika!”