5.10.2015
Pohjois-Suomen kansainvälisiä raideyhteyksiä kehitettävä
Kansanedustaja Katri Kulmuni on jättänyt kirjallisen kysymyksen Pohjois-Suomen raideyhteyksien kehittämisestä. Kulmuni kysyy liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriltä, minkälaisiin toimiin hallitus ryhtyy Keminmaa-Haaparanta-välin sähköistämiseksi, Kolarin radan sähköistämiseksi sekä Salla-Katalahti-radan kehittämiseksi.

- On olemassa erinomaiset edellytykset Suomen ja Ruotsin rataverkostojen yhteen rakentamiselle. Oulun ja Luulajan välisen yhteyden teknisenä esteenä Suomen puolella on ainoastaan sähköistämistä kaipaava Keminmaan Laurilan ja Tornion välinen rataosuus, jonka pituus on noin 20 kilometriä ja investointitarve noin 10 miljoonaa euroa. Ruotsin rataverkolla liikennöivä Norrtåg Ab on jo julkisuudessa ilmaissut kiinnostuksensa Oulu-Luulaja-raideliikennettä kohtaan, Kulmuni toteaa.
Eurooppalaisesta näkökulmasta kyse on siitä, että rakennetaan valmiiksi Suomea ja Ruotsia yhdistävä Perämeren käytävä, joka on osa EU:n eurooppalaista liikenneverkkoa eli TEN-T-verkkoa.
- Sekä VR että Liikennevirasto priorisoivat korkealle olemassaolevan raideverkoston sähköistämisen. Kolarin radan sähköistäminen palvelisi sekä matkailun että teollisuuden tarpeita, Kulmuni sanoo.
Ruotsin raideyhteyden avaamisen ja Kolarin radan sähköistämisen lisäksi Kulmuni toivoi vastausta myös Salla-Kantalahti-radan tulevaisuudesta.
- Vaikka moni yhteistyökuvio on nyt Venäjän kanssa jäässä, ei pidä kuitenkaan luopua pitkän aikavälin tavoitteista, joista yksi on Salla-Kantalahti-radan mahdollistaminen, Kulmuni sanoo.
Lisätietoja: kansanedustaja Katri Kulmuni, 044 2555 903, katri.kulmuni@eduskunta.fi
19.3.2023

Opettajien ammattijärjestön Lapin piirin vaalipaneelissa 17.3. otin kantaa vaka-opettajien koulutukseen.
Lue lisää
18.3.2023
Lappi on valtavan monipuolinen. On koskematonta erämaata ja Suomen suurimpia luonnonsuojelualueita.
Samalla väkiluku on hiljalleen laskenut vuosikymmeniä.
Suunnan kääntäminen onnistuu vain työn kautta.
Lappi elää niin teollisuudesta, matkailusta, maa- ja metsätaloudesta, poroista, rajakaupasta.
Meidän tehtävä on yhdistää tämä kaikki.
Tehdään työtä, jotta Lappi tarjoaa elämisen edellytykset tulevillekin sukupolville.
Lue lisää15.3.2023
Uskallan väittää, että Lappiin liittyvissä asioissa minua ei viilata linssiin. Teollisuutta puolustan ja osaan puolustaa lujaa, matkailua edistän, tajuan talouden ja luonnon reunaehdot. Osaan ottaa turpaankin. Sekin on politiikassa yllättävän tärkeä taito. Vaikeina hetkinä ei pidä jäädä maahan makaamaan, vaan sieltä on aina noustava. Osalle varmasti ärsytykseen asti puolustan kotimaakuntani ihmisten oikeutta elämäntapaansa, koulutukseen ja työllisyysmahdollisuuksiin. Tällä linjalla aion jatkaa, jos kansa suo. Sie päätät, jatkuuko työ.
Lue lisää10.3.2023
Yhteistyöllä olemme saaneet monia tärkeitä Lapin hankkeita aikaiseksi. Valtatie 4 Oulun ja Simon välillä tulee kuntoon. Simon risteyksetkin tulevat valmiiksi. Kemin Ajoksen satama syvätään ja raide Suomesta Ruotsiin sähköistetään.
Nyt on uusien hankkeiden vuoro. Kolarin rata täytyy sähköistää, Käsivarrentie kunnostaa ja monia Itä-Lapin hankkeita saada eteenpäin.
Sie päätät, jatkuuko työ!
Lue lisää3.3.2023

Työhuoneen ovi on nyt suljettu ja kuukauden kuluttua tiedämme, saanko sen jälleen avata.
Lue lisää24.2.2023

Venäjän hyökkäyssodan alkamisesta Ukrainaan on tänään kulunut vuosi.
Lue lisää