30.3.2011

Paneelipäivät

Eilen oli varsinainen vaalipaneelipäivä. Olin Ylitorniolla Allianssin organisoimassa nuorisopaneelissa Ylitornion lukiolla ja illalla Arkitikumissa Think Barents-paneelissa, jossa pohdittiin Barentsin alueen tulevaisuuden näkymiä. Molemmat paneelit olivat varsin mukavia ja antoivat valtavasti ajattelemisen aihetta jälleen. 

Barentsin alueella on aivan uskomattomia mahdollisuuksia. Eräs opiskeluystäväni oli seuraamassa paneelia ja esitti kysymyksen, viekö metropolipolitiikka mahdollisuuksia Kalottialueen kehittämiseltä? En ole suuri metropolitpolitiikan ystävä. Kannatan desentralisaatiota, hajauttamista. Luonnontaloudellisesti ei ole kestävää kyhätä ihmisiä kerrostaloihin rautateiden varsiin, vaan asua hajautetusti ja mahdollisimman omavaraisesti. Suomi tarvitsee kuitenkin vahvan pääkaupunkiseudun ja elinvoimaiset alueet. Niitä asetellaan edelleen vastakkain, vaikka korulauseissa toisin väitetäänkin.

Barentsin alueen kysymykset pitäisi olla kansallisen aluepolitiikan yläpuolella. Kalottialueen kysymykset ovat suuria kansainvälisen tason asioita, missä valtiovallan täytyy olla aktiivinen, jottemme jää mopen osaan. Suuri osa maailman vielä hyödyntämättömistä energiavarannoista sijaitsee Barentsin alueella. Se on luonnonvaroiltaan äärimmäisen rikas ja luonnonoloiltaan erittäin haastavaa aluetta. Ilmastonlämpenemisen seurauksena Luoteis- ja Koillisväylä tulevat avautumaan tulevaisuudessa meriliikenteelle, mikä mullistaa maailmana rahtiliikenteen, kun seilausajat voivat puolittua ja pullonkauloja Panaman ja Suezin kanavista voidaan purkaa.

Ja ne rautatiet. Tämänpäiväisessä Lapin Kansassa oli uutinen pohjoisen lukuisista rautatiehankkeista, joita eräs konsulttiyhtiö selvittänyt. Monien kaivoshankkeiden myötä Lappi tulee tarvitsemaan uusia rautateitä, mutta mistä, minne, miten ja milloin, on vielä täysin avoinna. Helpoin ja nopein yhteys Jäämerelle Suomelle olisi rata Sallasta - Kantalahteen. Aikanaan siellä sellainen on ollut, mutta linja käärittiin osittain rullalle ja myytiin romumetalliksi.

Rautateiden rakentaminen ei ole halpaa lystiä. Konsulttiselvityksen mukaan yhteensä rautatiehankkeet Pohjois-Suomessa tulisivat maksamaan noin miljardin! Rautatiet vaativat järeää kuljetustarvetta, henkilöliikenne on vasta toissijaista. Salla - Kantalahti olisi myös henkilöliikenteen osalta perusteltu, koska Venäjä on rautatiekansaa. Rata toisi suuria matkailuvirtoja Suomeen. Mitä pikemmin sen saamme sen parempi. Yhteys olisi suuri helpotus myös Sallan kunnalle. Suurin ongelma taitaa olla tällä hetkellä se, ettei Venäjä ole toistaiseksi ollut asiasta kovin kiinnostunut. Toivottavasi ilmapiiri muuttuisi.

Vaalipaneelit itse asiassa jatkuivat vielä tänään ja huomennakin. Olin tänään Ranuan lukion vaalipaneelissa ja huomenna on vuorossa vielä Kittilä. Äänestäjiä siellä ei ehkä hirvittävästi ole, kun valtaosa on alaikäisiä, mutta koen sen nuoren ehdokkaan velvollisuudeksi ja tehtäväkseni Lapin Keskustanuorten puheenjohtajana, koettaa innostaa nuoria yhteisten asioiden hoitamiseen. Nuoret antavat voimaa!

Tuemme Katri Kulmunia Keskustan puheenjohtajaksi

16.7.2019

Lista tukijoista täydentyy kohti Keskustan ylimääräistä puoluekokousta.

 

Tule mukaan!

Lue lisää
Helsingin Keskustanaiset: Katri saa koko joukkueen mukaan puolueen identiteetin kirkastamiseen

15.7.2019

Katri Kulmuni onnistuu varmasti saamaan koko joukkueen mukaan puolueen identiteetin kirkastamiseen, oman äänen löytämiseen ääripäitten välille. 

 

Uskon sydämestäni, että Katri Kulmuni onnistuu kokoamaan keskustasta voittajatiimin.

 

Päivi Mononen-Mikkilä

Keskustanaisten Helsingin piirin puheenjohtaja

Lue lisää
Katri Kiihtelysvaaran markkinoiden suosikki

15.7.2019

Kat­ri Kul­mu­ni oli suo­si­tuin eh­do­kas kes­kus­tan pu­heen­joh­ta­jak­si kes­kus­tan Kiih­te­lyk­sen pai­kal­li­syh­dis­tyk­sen Kiih­te­lys­vaa­ran ke­sä­mark­ki­noil­la te­ke­mäs­sä mie­li­pi­de­ky­se­lys­sä.

 

Kysely ei kerro val­ta­kun­nal­li­sesta kannatuksesta. Vuorenvarmasti se kertoo paljonkin pienten kylien ja sorateiden asukkaiden näkemyksestä.  

Lue lisää
Anna-Liisa Leikkola: Katri keskustan puheenjohtajaksi

12.7.2019

Mielestäni Katri Kulmuni on nuori ja pätevä nainen keskustan puheenjohtajaksi.

Nyt keskustan puheenjohtajaksi tarvitaan rohkeaa ja päättäväistä naista, joka nostaa keskustan uudelleen johtavaksi puolueeksi ja suunnannäyttäjäksi yhteiskunnassa. Siinä työssä Katri Kulmunin rinnalla tarvitaan meistä jäsenistä jokaista. Kouvolassa tavataan!

Anna-Liisa Leikkola

keskustan kunniajäsen, herastuomari

Lapua–Seinäjoki

Lue lisää
Katri Hesarin haastattelussa: Tärkeitä asioita meille ovat keskustassa ovat alueellinen tasa-arvo, sopusointu luonnon kanssa, yritteliäisyys sekä yhteiskunnan turvaverkko

6.7.2019

Katri Kulmuni, jos sinut valittaisiin keskustan puheenjohtajaksi, mihin suuntaan veisit puoluetta?

”Menisimme syvemmälle keskustaan. En varmaan siirtäisi yhtään mihinkään, vaan korostaisimme keskustalle tärkeitä asioita.”

Lue lisää
Keskustan kentän suosikki puheenjohtajaksi on Ilta-Sanomien kyselyssä elinkeinoministeri Katri Kulmuni

4.7.2019

Kulmunia tehtävään kannatti yhteensä 40,7 prosenttia vastanneista. IS lähetti kyselyn 708 keskustan kenttävaikuttajalle ja siihen vastasi 300 henkilöä. 

 

Kyselyyn vastanneet ovat keskustan paikallisyhdistysten, kunnallisjärjestöjen ja piirihallitusten sekä keskustanaisten ja keskustanuorten johdon jäseniä.
 

Lue lisää

Katrista matkan varrella sanottua

"Pohjoisesta tulee valoa ja voimaa, sitä Keskusta nyt tarvitsee. Kuuntele, mitä Katrilla on sanottavaa."

Tytti Isohookana-Asunmaa Tytti Isohookana-Asunmaa
» Lue lisää kommentteja Katrista