30.3.2011

Paneelipäivät

Eilen oli varsinainen vaalipaneelipäivä. Olin Ylitorniolla Allianssin organisoimassa nuorisopaneelissa Ylitornion lukiolla ja illalla Arkitikumissa Think Barents-paneelissa, jossa pohdittiin Barentsin alueen tulevaisuuden näkymiä. Molemmat paneelit olivat varsin mukavia ja antoivat valtavasti ajattelemisen aihetta jälleen. 

Barentsin alueella on aivan uskomattomia mahdollisuuksia. Eräs opiskeluystäväni oli seuraamassa paneelia ja esitti kysymyksen, viekö metropolipolitiikka mahdollisuuksia Kalottialueen kehittämiseltä? En ole suuri metropolitpolitiikan ystävä. Kannatan desentralisaatiota, hajauttamista. Luonnontaloudellisesti ei ole kestävää kyhätä ihmisiä kerrostaloihin rautateiden varsiin, vaan asua hajautetusti ja mahdollisimman omavaraisesti. Suomi tarvitsee kuitenkin vahvan pääkaupunkiseudun ja elinvoimaiset alueet. Niitä asetellaan edelleen vastakkain, vaikka korulauseissa toisin väitetäänkin.

Barentsin alueen kysymykset pitäisi olla kansallisen aluepolitiikan yläpuolella. Kalottialueen kysymykset ovat suuria kansainvälisen tason asioita, missä valtiovallan täytyy olla aktiivinen, jottemme jää mopen osaan. Suuri osa maailman vielä hyödyntämättömistä energiavarannoista sijaitsee Barentsin alueella. Se on luonnonvaroiltaan äärimmäisen rikas ja luonnonoloiltaan erittäin haastavaa aluetta. Ilmastonlämpenemisen seurauksena Luoteis- ja Koillisväylä tulevat avautumaan tulevaisuudessa meriliikenteelle, mikä mullistaa maailmana rahtiliikenteen, kun seilausajat voivat puolittua ja pullonkauloja Panaman ja Suezin kanavista voidaan purkaa.

Ja ne rautatiet. Tämänpäiväisessä Lapin Kansassa oli uutinen pohjoisen lukuisista rautatiehankkeista, joita eräs konsulttiyhtiö selvittänyt. Monien kaivoshankkeiden myötä Lappi tulee tarvitsemaan uusia rautateitä, mutta mistä, minne, miten ja milloin, on vielä täysin avoinna. Helpoin ja nopein yhteys Jäämerelle Suomelle olisi rata Sallasta - Kantalahteen. Aikanaan siellä sellainen on ollut, mutta linja käärittiin osittain rullalle ja myytiin romumetalliksi.

Rautateiden rakentaminen ei ole halpaa lystiä. Konsulttiselvityksen mukaan yhteensä rautatiehankkeet Pohjois-Suomessa tulisivat maksamaan noin miljardin! Rautatiet vaativat järeää kuljetustarvetta, henkilöliikenne on vasta toissijaista. Salla - Kantalahti olisi myös henkilöliikenteen osalta perusteltu, koska Venäjä on rautatiekansaa. Rata toisi suuria matkailuvirtoja Suomeen. Mitä pikemmin sen saamme sen parempi. Yhteys olisi suuri helpotus myös Sallan kunnalle. Suurin ongelma taitaa olla tällä hetkellä se, ettei Venäjä ole toistaiseksi ollut asiasta kovin kiinnostunut. Toivottavasi ilmapiiri muuttuisi.

Vaalipaneelit itse asiassa jatkuivat vielä tänään ja huomennakin. Olin tänään Ranuan lukion vaalipaneelissa ja huomenna on vuorossa vielä Kittilä. Äänestäjiä siellä ei ehkä hirvittävästi ole, kun valtaosa on alaikäisiä, mutta koen sen nuoren ehdokkaan velvollisuudeksi ja tehtäväkseni Lapin Keskustanuorten puheenjohtajana, koettaa innostaa nuoria yhteisten asioiden hoitamiseen. Nuoret antavat voimaa!

Lapin yliopistoon tarvitaan varhaiskasvatuksen opettajakoulutus

19.3.2023

Opettajien ammattijärjestön Lapin piirin vaalipaneelissa 17.3. otin kantaa vaka-opettajien koulutukseen.

 

Lue lisää
Lapin elinkeinot rinnakkain

18.3.2023

Lappi on valtavan monipuolinen. On koskematonta erämaata ja Suomen suurimpia luonnonsuojelualueita.

Samalla väkiluku on hiljalleen laskenut vuosikymmeniä.

Suunnan kääntäminen onnistuu vain työn kautta.

Lappi elää niin teollisuudesta, matkailusta, maa- ja metsätaloudesta, poroista, rajakaupasta.

Meidän tehtävä on yhdistää tämä kaikki.

Tehdään työtä, jotta Lappi tarjoaa elämisen edellytykset tulevillekin sukupolville.

Lue lisää
Eduskuntavaalivideo: Lapin sitkeää tekoa

15.3.2023

Uskallan väittää, että Lappiin liittyvissä asioissa minua ei viilata linssiin. Teollisuutta puolustan ja osaan puolustaa lujaa, matkailua edistän, tajuan talouden ja luonnon reunaehdot. Osaan ottaa turpaankin. Sekin on politiikassa yllättävän tärkeä taito. Vaikeina hetkinä ei pidä jäädä maahan makaamaan, vaan sieltä on aina noustava. Osalle varmasti ärsytykseen asti puolustan kotimaakuntani ihmisten oikeutta elämäntapaansa, koulutukseen ja työllisyysmahdollisuuksiin. Tällä linjalla aion jatkaa, jos kansa suo. Sie päätät, jatkuuko työ.

Lue lisää
Laitetaan uutta putkeen Lapin liikennehankkeiden puolesta!

10.3.2023

Yhteistyöllä olemme saaneet monia tärkeitä Lapin hankkeita aikaiseksi. Valtatie 4 Oulun ja Simon välillä tulee kuntoon. Simon risteyksetkin tulevat valmiiksi. Kemin Ajoksen satama syvätään ja raide Suomesta Ruotsiin sähköistetään.

Nyt on uusien hankkeiden vuoro. Kolarin rata täytyy sähköistää, Käsivarrentie kunnostaa ja monia Itä-Lapin hankkeita saada eteenpäin.

 

Sie päätät, jatkuuko työ!

Lue lisää
Sie päätät, jatkuuko työ!

3.3.2023

Työhuoneen ovi on nyt suljettu ja kuukauden kuluttua tiedämme, saanko sen jälleen avata.

Lue lisää
Emme saa unohtaa, mitä Ukrainassa tapahtuu

24.2.2023

Venäjän hyökkäyssodan alkamisesta Ukrainaan on tänään kulunut vuosi.

Lue lisää

Katrista matkan varrella sanottua

"Olen hämmästynyt siitä, kuinka tarmokkaasti Katri perehtyy ajamiinsa asioihin."