6.10.2015
Kansanedustaja Kulmuni: Raideliikenteen avaaminen kilpailulle riski Lapille ja Itä-Suomelle
Yllättäen keskusteluun lähtenyt VR:n ostoliikennereittien henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle vaatii laajan poliittisen keskustelun.
- Tähän liittyy syviä ideologisia kysymyksiä etenkin keskustalaisille. Loppuviimein on kysymys koko maan asuttuna pitämisestä ja tasa-arvoisista palveluista. Lyhyiden säästöjen tavoittelulla ei pidä romuttaa koko järjestelmää, Kulmuni sanoo.

VR:n monopoli turvaa osaltaan sen, että vilkkaasti liikennöityjen reittien kannattavuudella voidaan ylläpitää hiljaisempien, mutta yhteiskunnan kannalta tärkeäksi koettujen reittien junaliikennettä.
Kilpailun avaaminen johtaisi paineeseen avata Etelä-Suomen kannattavia reittejä yksityisille toimijoille. Tämä todennäköisesti veisi VR:ltä edellytyksiä liikennöidä myös Pohjois-Suomen reiteillä.
Kaikissa oloissa tulee varmistaa pohjoisen velvoite- ja ostoliikenteen olemassaolo Kemiin, Kolariin, Rovaniemelle ja Kemijärvelle.
- On huolellisesti selvitettävä miten junaliikenteen avaaminen kilpailulle vaikuttaisi VR:n kykyyn hoitaa velvoiteliikenne. Miten voimme varmistaa, ettei tämän tien päässä ole postin tilanne, jonka osalta saamme tehdä hartiavoimin töitä, ettei osasta jakeluvelvoitetta luovuta, Kulmuni kysyy.
- On huolehdittava, että Lapin yhteydet säilyvät ensisijaisesti velvoiteliikenteenä. Mikäli selvityksessä kävisi ilmi, että velvoiteliikenteen turvaaminen edellyttää vilkkaasti liikennöityjen reittien VR:n yksinoikeutta, tulisi näin menetellä. Jos velvoiteliikennettä heikennetään, pitäisi ostoliikennettä lisätä voimallisesti. Se on budjettikysymys ja olisi kulloistenkin poliitikkojen käsissä, Kulmuni toteaa.
Lisätietoja: kansanedustaja Katri Kulmuni, puh. 044 2555 903, katri.kulmuni(at)eduskunta.fi
19.3.2023

Opettajien ammattijärjestön Lapin piirin vaalipaneelissa 17.3. otin kantaa vaka-opettajien koulutukseen.
Lue lisää
18.3.2023
Lappi on valtavan monipuolinen. On koskematonta erämaata ja Suomen suurimpia luonnonsuojelualueita.
Samalla väkiluku on hiljalleen laskenut vuosikymmeniä.
Suunnan kääntäminen onnistuu vain työn kautta.
Lappi elää niin teollisuudesta, matkailusta, maa- ja metsätaloudesta, poroista, rajakaupasta.
Meidän tehtävä on yhdistää tämä kaikki.
Tehdään työtä, jotta Lappi tarjoaa elämisen edellytykset tulevillekin sukupolville.
Lue lisää15.3.2023
Uskallan väittää, että Lappiin liittyvissä asioissa minua ei viilata linssiin. Teollisuutta puolustan ja osaan puolustaa lujaa, matkailua edistän, tajuan talouden ja luonnon reunaehdot. Osaan ottaa turpaankin. Sekin on politiikassa yllättävän tärkeä taito. Vaikeina hetkinä ei pidä jäädä maahan makaamaan, vaan sieltä on aina noustava. Osalle varmasti ärsytykseen asti puolustan kotimaakuntani ihmisten oikeutta elämäntapaansa, koulutukseen ja työllisyysmahdollisuuksiin. Tällä linjalla aion jatkaa, jos kansa suo. Sie päätät, jatkuuko työ.
Lue lisää10.3.2023
Yhteistyöllä olemme saaneet monia tärkeitä Lapin hankkeita aikaiseksi. Valtatie 4 Oulun ja Simon välillä tulee kuntoon. Simon risteyksetkin tulevat valmiiksi. Kemin Ajoksen satama syvätään ja raide Suomesta Ruotsiin sähköistetään.
Nyt on uusien hankkeiden vuoro. Kolarin rata täytyy sähköistää, Käsivarrentie kunnostaa ja monia Itä-Lapin hankkeita saada eteenpäin.
Sie päätät, jatkuuko työ!
Lue lisää3.3.2023

Työhuoneen ovi on nyt suljettu ja kuukauden kuluttua tiedämme, saanko sen jälleen avata.
Lue lisää24.2.2023

Venäjän hyökkäyssodan alkamisesta Ukrainaan on tänään kulunut vuosi.
Lue lisää