26.9.2013

Eikä vieläkään junalla länteen

Vuoden alussa avattiin uusi ja ehto Haparandabana. Nyt junarata on priimakunnossa Bodenista Kalixiin ja Haaparantaan. Hankkeen hintalappu oli yli 400 miljoonaa euroa. Hinnasta huolimatta Ruotsissa toimiva kansainvälinen raideyhteys malmi- ja mineraalirikkauksien ääreen koettiin kansallisesti tärkeänä. Se oli jopa niin tarpeellinen, että aikataulua kiirehdettiin ja rata valmistui neljä vuotta etuajassa. Raideyhteys Suomeen ja Venäjälle nähtiin merkittävänä asiana.

Suomessa Ruotsin raideyhteydestä ei olla yhtä innoissaan. Meillä ei ole edelleenkään toimivaa rautatietä Länsi-Eurooppaan. Junarata kulkee Torniosta Haaparantaan, mutta sitä ei ole sähköistetty. Irvileuat laulavat, ettei pätkän kunnostaminen kannata, koska maillahan on eri raideleveys ja sähköjärjestelmissä on eroa. Jos ihminen on käynyt kuussa, kai nykytekniikka mahdollistaa edellä mainittujen esteidenkin ylittämisen?

Ruotsalaiset olivat hyvin tietoisia maamme erilaisista raideleveyksistä ja sähköjärjestelmistä. Silti he tekivät mittavan investoinnin kulman taakse. Nyt voisi olla Suomen vuoro. Keminmaan Laurilan ja TornioHaaparannan välisen pätkän kuntoon parsiminen maksaisi noin kymmenen miljoonaa euroa. Se on iso raha, mutta valtion kassassa se on nappikauppaa. Suurempana osana TornioHaaparanta radan sähköistämistä on Kolarin radan sähköistäminen. Valitettavasti niin tavara- kuin henkilöliikenne ovat rataosuudella viime vuosina vähentyneet, mutta entäpä ne malmit? Jos ne lähtevät liikkeelle, lähtee myös Kolarin radan sähköistäminen. Tuolle osuudelle on arvioitu hinnaksi 54 miljoonaa euroa. Se on kahdeksasosa rahasta, jota Ruotsi laittoi Haaparantabaanaan.

Liikennevirasto ei ole ollut ollenkaan kiinnostunut raideyhteydestä Länsi-Eurooppaan. Sille ei kuulemma ole käyttöä. Miten voi olla, ettei kahden maailman vauraimman valtion välillä ole tarvetta raiteilla kulkevalle tavara- ja henkilöliikenteelle? Minä uskon, että käyttöä on. Suomen ja Ruotsin raiderakentamisessa näyttäisi olevan eräs merkittävä ero. Suomessa lähdetään siitä, että olemassa olevat liikennemäärät ohjaavat huomisen tarpeita. Länsinaapurissa ollaan rohkeampia. Siellä tiedetään, että poliittisilla päätöksillä voidaan lisätä myös tulevaisuuden käyttömääriä.

Ensi vuonna selviää, alkaako Luulajasta henkilöliikenne Haaparantaan. En voi välttyä unelmoimasta ajatuksella, että alueestamme tulisi sitä kautta aikamoinen kansainvälisen junaliikenteen keskus. Toivottavasti joku päivä voimme valita hypätäkö kotikaupungista yöjunaan mennäkseen Helsinkiin vai Tukholmaan.

Julkaistu kolumnina Kemi-Torniolaisessa.

Tuemme Katri Kulmunia Keskustan puheenjohtajaksi

16.7.2019

Lista tukijoista täydentyy kohti Keskustan ylimääräistä puoluekokousta.

 

Tule mukaan!

Lue lisää
Katri Kiihtelysvaaran markkinoiden suosikki

15.7.2019

Kat­ri Kul­mu­ni oli suo­si­tuin eh­do­kas kes­kus­tan pu­heen­joh­ta­jak­si kes­kus­tan Kiih­te­lyk­sen pai­kal­li­syh­dis­tyk­sen Kiih­te­lys­vaa­ran ke­sä­mark­ki­noil­la te­ke­mäs­sä mie­li­pi­de­ky­se­lys­sä.

 

Kysely ei kerro val­ta­kun­nal­li­sesta kannatuksesta. Vuorenvarmasti se kertoo paljonkin pienten kylien ja sorateiden asukkaiden näkemyksestä.  

Lue lisää
Helsingin Keskustanaiset: Katri saa koko joukkueen mukaan puolueen identiteetin kirkastamiseen

15.7.2019

Katri Kulmuni onnistuu varmasti saamaan koko joukkueen mukaan puolueen identiteetin kirkastamiseen, oman äänen löytämiseen ääripäitten välille. 

 

Uskon sydämestäni, että Katri Kulmuni onnistuu kokoamaan keskustasta voittajatiimin.

 

Päivi Mononen-Mikkilä

Keskustanaisten Helsingin piirin puheenjohtaja

Lue lisää
Anna-Liisa Leikkola: Katri keskustan puheenjohtajaksi

12.7.2019

Mielestäni Katri Kulmuni on nuori ja pätevä nainen keskustan puheenjohtajaksi.

Nyt keskustan puheenjohtajaksi tarvitaan rohkeaa ja päättäväistä naista, joka nostaa keskustan uudelleen johtavaksi puolueeksi ja suunnannäyttäjäksi yhteiskunnassa. Siinä työssä Katri Kulmunin rinnalla tarvitaan meistä jäsenistä jokaista. Kouvolassa tavataan!

Anna-Liisa Leikkola

keskustan kunniajäsen, herastuomari

Lapua–Seinäjoki

Lue lisää
Katri Hesarin haastattelussa: Tärkeitä asioita meille ovat keskustassa ovat alueellinen tasa-arvo, sopusointu luonnon kanssa, yritteliäisyys sekä yhteiskunnan turvaverkko

6.7.2019

Katri Kulmuni, jos sinut valittaisiin keskustan puheenjohtajaksi, mihin suuntaan veisit puoluetta?

”Menisimme syvemmälle keskustaan. En varmaan siirtäisi yhtään mihinkään, vaan korostaisimme keskustalle tärkeitä asioita.”

Lue lisää
Keskustan kentän suosikki puheenjohtajaksi on Ilta-Sanomien kyselyssä elinkeinoministeri Katri Kulmuni

4.7.2019

Kulmunia tehtävään kannatti yhteensä 40,7 prosenttia vastanneista. IS lähetti kyselyn 708 keskustan kenttävaikuttajalle ja siihen vastasi 300 henkilöä. 

 

Kyselyyn vastanneet ovat keskustan paikallisyhdistysten, kunnallisjärjestöjen ja piirihallitusten sekä keskustanaisten ja keskustanuorten johdon jäseniä.
 

Lue lisää

Katrista matkan varrella sanottua

"Keskusta on noussut eduskuntavaalien neljänneltä sijalta takaisin kärkikahinoihin. Seuraavan ratkaisevan askeleen ottaminen vaatii kuitenkin rohkeita tekoja. Katrin tunnen pitemmältä ajalta, ja hän kyllä vastaisi tähän huutoon."