Pohjois-Suomen kansainvälisiä raideyhteyksiä kehitettävä

5.10.2015

Kansanedustaja Katri Kulmuni on jättänyt kirjallisen kysymyksen Pohjois-Suomen raideyhteyksien kehittämisestä. Kulmuni kysyy liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriltä, minkälaisiin toimiin hallitus ryhtyy Keminmaa-Haaparanta-välin sähköistämiseksi, Kolarin radan sähköistämiseksi sekä Salla-Katalahti-radan kehittämiseksi.

-    On olemassa erinomaiset edellytykset Suomen ja Ruotsin rataverkostojen yhteen rakentamiselle. Oulun ja Luulajan välisen yhteyden teknisenä esteenä Suomen puolella on ainoastaan sähköistämistä kaipaava Keminmaan Laurilan ja Tornion välinen rataosuus, jonka pituus on noin 20 kilometriä ja investointitarve noin 10 miljoonaa euroa. Ruotsin rataverkolla liikennöivä Norrtåg Ab on jo julkisuudessa ilmaissut kiinnostuksensa Oulu-Luulaja-raideliikennettä kohtaan, Kulmuni toteaa.

Eurooppalaisesta näkökulmasta kyse on siitä, että rakennetaan valmiiksi Suomea ja Ruotsia yhdistävä Perämeren käytävä, joka on osa EU:n eurooppalaista liikenneverkkoa eli TEN-T-verkkoa.

-    Sekä VR että Liikennevirasto priorisoivat korkealle olemassaolevan raideverkoston sähköistämisen. Kolarin radan sähköistäminen palvelisi sekä matkailun että teollisuuden tarpeita, Kulmuni sanoo. 

Ruotsin raideyhteyden avaamisen ja Kolarin radan sähköistämisen lisäksi Kulmuni toivoi vastausta myös Salla-Kantalahti-radan tulevaisuudesta.

-    Vaikka moni yhteistyökuvio on nyt Venäjän kanssa jäässä, ei pidä kuitenkaan luopua pitkän aikavälin tavoitteista, joista yksi on Salla-Kantalahti-radan mahdollistaminen, Kulmuni sanoo. 


Lisätietoja: kansanedustaja Katri Kulmuni, 044 2555 903, katri.kulmuni@eduskunta.fi

Lisää paikkakunnasta: Kemi, Tornio, Simo


Hallituksen lakiesitys raskaan kuorma-autoliikenteen tienkäyttömaksusta eli vinjetistä etenee valtioneuvoston 19.12. tekemän päätöksen mukaisesti eduskuntakäsittelyyn. Kansanedustaja ja keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni on tyytyväinen, että tämä hallitusohjelmaan kirjattu hanke nytkähti pitkän viivytyksen jälkeen eteenpäin.

- On käsittämätöntä, että valtiovarainministeriöltä kesti kolme vuotta saada esitys ylipäänsä lausuntokierrokselle ja että päätöstä piti odottaa vuoden loppuun, Kulmuni sanoo.

Tiedote 21.11.2019

Liikenne- ja viestintäministeriö on tehnyt päätöksen tie- ja rautatieverkoston kunnossapitoa määrittävistä valtakunnallisista hoitoluokituksista. Kansanedustaja, keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni pitää tärkeänä, että koko valtatie 21 Torniosta Kilpisjärvelle kuuluu korkeimpaan kategoriaan pääteiden hoitoluokituksessa.

Tornion terästehdas on kiertotalouden paraatiesimerkki. Kaikki tehtaan tuotteet on tehty 70-90 prosenttisesti kierrätetyistä materiaaleista. Teräs on käyttönsä jälkeen taas täysin kierrätettävissä. 

Myyntiin Meri-Lapista lähtee maailman laadukkainta ruostumatonta terästä. 

Terästä tarvitaan moniin modernin maailman keskeisimpiin rakennelmiin: siltoihin, valtamerilaivoihin, pilvenpiirtäjiin ja muihin.

Myös uusiutuvan energian läpimurto, tuulivoima ja aurinkoenergia, tarvitsee toteutuakseen terästä.

Tiedote medialle 1.11.2018

Metsähallitus on tehnyt päätöksensä luontopalveluille kansallispuistojen ja retkeilyalueiden korjausvelan paikkaamiseksi esitetyistä lisärahoista. Lapin osalta palvelurakenteen kehittämiseen ja korjaamiseen on tulossa rahaa Napapiirin retkeilyalueelle, Auttikönkään luonnonsuojelualueelle sekä Pallas–Yllästunturin ja Urho Kekkosen kansallispuistoihin

Viestintävirasto on pyytänyt televisio-ohjelmistojen jakelussa toimivaa Digita Oy:tä toimittamaan tarkemman analyysin Kemin alueen televisiovastaanoton ongelmista. Näin kertoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) vastauksessaan keskustan kansanedustaja Katri Kulmunin kirjalliseen kysymykseen Kemin ja Keminmaan alueella ilmenneistä television näkyvyysongelmista.