Tornion terästehdas on kiertotalouden paraatiesimerkki. Kaikki tehtaan tuotteet on tehty 70-90 prosenttisesti kierrätetyistä materiaaleista. Teräs on käyttönsä jälkeen taas täysin kierrätettävissä. 

Myyntiin Meri-Lapista lähtee maailman laadukkainta ruostumatonta terästä. 

Terästä tarvitaan moniin modernin maailman keskeisimpiin rakennelmiin: siltoihin, valtamerilaivoihin, pilvenpiirtäjiin ja muihin.

Myös uusiutuvan energian läpimurto, tuulivoima ja aurinkoenergia, tarvitsee toteutuakseen terästä.

" />

Meri-Lapin kypäräpäiset ilmastosankarit

14.11.2018

Tornion terästehdas on kiertotalouden paraatiesimerkki. Kaikki tehtaan tuotteet on tehty 70-90 prosenttisesti kierrätetyistä materiaaleista. Teräs on käyttönsä jälkeen taas täysin kierrätettävissä. 

Myyntiin Meri-Lapista lähtee maailman laadukkainta ruostumatonta terästä. 

Terästä tarvitaan moniin modernin maailman keskeisimpiin rakennelmiin: siltoihin, valtamerilaivoihin, pilvenpiirtäjiin ja muihin.

Myös uusiutuvan energian läpimurto, tuulivoima ja aurinkoenergia, tarvitsee toteutuakseen terästä.

Tornion terästehdas on kiertotalouden paraatiesimerkki. Kaikki tehtaan tuotteet on tehty 70-90 prosenttisesti kierrätetyistä materiaaleista. Teräs on käyttönsä jälkeen taas täysin kierrätettävissä. 

Myyntiin Meri-Lapista lähtee maailman laadukkainta ruostumatonta terästä. 

Terästä tarvitaan moniin modernin maailman keskeisimpiin rakennelmiin: siltoihin, valtamerilaivoihin, pilvenpiirtäjiin ja muihin.

Myös uusiutuvan energian läpimurto, tuulivoima ja aurinkoenergia, tarvitsee toteutuakseen terästä.

Terästuotannon yhteydessä syntyy vääjäämättä myös jonkin verran hiilidioksidipäästöjä ilmakehään. 

Tämä on innoittanut joitain liian nopeasti ajattelevia tahoja linjalle, jossa päästöjen vähentäminen voitaisiin hoitaa vientiteollisuutta kurittamalla. Ikään kuin tehtaita sulkemalla Suomi tekisi maailmalle mahtavan hyvän työn. 

Ajatus on harhainen. 

Teräs on globaali tuote. Sen kysyntä ei määräydy sen mukaan, tehdäänkö terästä Meri-Lapissa vai ei.

Maailmalla terästä tarvitaan ja sen vuoksi sitä valmistetaan. Jos ei sitä tehdä meillä niin se valmistuu jossain muualla sitten.

Torniolaisella terästonnilla on 60 % alhaisempi päästö kuin globaaleilla kilpailijoilla. Erityisesti Kiinassa valmistetaan valtavat määrät terästä, joka aiheuttaa moninkertaisesti päästöjä. 

Jokaista torniolaista terästonnia voi pitää ilmastotekona. Jos tehtaat ajettaisiin Kiinaan, olisi seurauksena meillä hurja työttömyys ja globaalisti päästöjen kasvu.  

Sama koskee Kemissä valmistettavia metsätuotteita. 

Mikäli Kemiin suunniteltu maailman modernein sellutehdas rakennettaisiin Kemin sijaan  ulkomaille, ei se vähentäisi lainkaan globaaleja päästöjä. Suomessa kaadettujen puiden tilalle istutetaan uusia puita. Kaikkialla näin ei toimita.

Teräksen ja paperin osalta Vasemmistoliiton Li Andersson on ollut halukas nostamaan Suomen jo neljä kertaa Ruotsia korkeampaa sähköveroa. SDP:n Antti Rinne taas on puhunut metsien lisäkäyttöä vastaan.

Meidän pitää löytää keinot vähentää fossiilisen energian käyttöä, ei maailman parhaiden globaalien teollisuustuotteiden tuotantoa. 

Suomen on etsittävä määrätietoisesti keinot, joilla pysymme jatkossakin teollisuuden kärjessä. Hiilivuotoa eli tehtaiden siirtoa muualle välttäen vähennämme todella globaaleja päästöjä, emmekä vain siirrä niitä pois silmistämme. 

Hyvät Meri-Lapin ilmastosankarit tehtailla, pitäkää vain pää kylmänä siellä kypärän alla. Teette hyvää työtä - koko maailmalle.

 

Kirjoitus on julkaistu kolumnina Kemi-Tornio Kaupunkilehdessä 14.11.2018

Lisää paikkakunnasta: Kemi, Tornio


Tiedote 27.2.2019

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni on jättänyt asianomaisen ministerin vastattavaksi kirjallisen kysymyksen, jossa hän kysyy hallituksen toimista Kemi-Tornion ja Helsingin välisten lentovuorojen turvaamiseksi.

Eilen uutisoitiin Finnairin päätöksestä lopettaa Kemi-Tornio-lentokentän neljästä edestakaisessa vuorosta yksi. Aamuvuoron lopettaminen on vakava isku Meri-Lapin liikematkustajille. 

- Kuluneiden vuosien aikana Kemi-Tornion lentovuorot ovat tuplaantuneet. Tämä on antanut varmuutta ja vakiintumista, kun vuoroja on lisätty. Aamuvuoron lopettaminen on erittäin vaikea isku alueen vientiyrityksille. Finnairin on muokattava lentoaikataulujaan siten, että jatkossakin Kemi-Torniosta on aamulento Helsinkiin, kansanedustaja sanoo. 

Eduskuntavaaleihin on enää vajaa kaksi kuukautta! On tullut aika avata kampanja. Kampanjan starttitilaisuudet Tornionlaaksossa (Tornio, Pello ja Ylitornio) viikonloppuna 16.-17.2.  Ajattelimme, että mennään hyvällä mielin, mutta huolet kuullen - ja tiukasti tulevaan katsoen. Olet erittäin lämpimästi tervetullut!

Katri Kulmuni

Hallituksen lakiesitys raskaan kuorma-autoliikenteen tienkäyttömaksusta eli vinjetistä etenee valtioneuvoston 19.12. tekemän päätöksen mukaisesti eduskuntakäsittelyyn. Kansanedustaja ja keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni on tyytyväinen, että tämä hallitusohjelmaan kirjattu hanke nytkähti pitkän viivytyksen jälkeen eteenpäin.

- On käsittämätöntä, että valtiovarainministeriöltä kesti kolme vuotta saada esitys ylipäänsä lausuntokierrokselle ja että päätöstä piti odottaa vuoden loppuun, Kulmuni sanoo.

Tiedote 21.11.2019

Liikenne- ja viestintäministeriö on tehnyt päätöksen tie- ja rautatieverkoston kunnossapitoa määrittävistä valtakunnallisista hoitoluokituksista. Kansanedustaja, keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni pitää tärkeänä, että koko valtatie 21 Torniosta Kilpisjärvelle kuuluu korkeimpaan kategoriaan pääteiden hoitoluokituksessa.