Keskustan varapuheenjohtaja Kulmuni: Botnian käytävä mahdollistaa raideyhteyden laajentamisen yli länsirajan

26.3.2018

Tiedotusvälineille 26.3.2018

Kansanedustaja, Keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni pitää erinomaisena Suomen ja Ruotsin liikenneministerien päätöstä vauhdittaa Perämerenkaaren ratahanketta. Tämän Botnian käytävän saaminen osaksi Euroopan laajuista TEN-T-liikenneverkkoa olisi Kulmunin mielestä voitto koko Suomelle.

- Suomen täytyy viimein saada sähköistettyä raideyhteys länteen. Suomen ja Ruotsin raja-alueella opiskellaan ja työskennellään jo nyt rajan molemmin puolin. Botnian käytävä mahdollistaisi rajat ylittävän työssäkäyntialueen muodostumisen Perämerenkaareen aina Oulusta Luulajaan. Alueella asuu satojatuhansia ihmisiä, Kulmuni kiteyttää.

Kulmuni muistuttaa, että pohjoisten liikenneväylien kehittämisessä on kyse suurista EU-linjauksista, jotka vaikuttavat isojen infrahankkeiden tuleviin rahoitusmahdollisuuksiin. Kulmuni pitää tärkeänä, että TEN-T-ydinverkkoa laajennetaan junayhteydellä Helsingistä Tornion kautta Haaparantaan ja Tukholmaan.

- Kuten Suomen ja Ruotsin liikenneministerit tänään tapaamisessaan totesivat, tässä on kyse EU:n pohjoisille osille tärkeästä yhteisestä hankkeesta. Suomi ei voi rahoittaa isoja liikenteen kehittämishankkeita suoraan budjetistaan tai ylipäänsä yksin. Tarvitsemme joka tapauksessa EU-lähtöistä ja muuta rahoitusta. Hienoa, että naapurimaiden liikenneministerit ovat löytäneet yhteisen sävelen Suomen ja Ruotsin pohjoisosien kehityksestä ja nivomisesta toisiinsa, Kulmuni sanoo.

 

Lisätietoja: Katri Kulmuni, puh. 044 2555 903, katri.kulmuni@eduskunta.fi


Kirjoitus on julkaistu Uusi Rovaniemi -lehden Eduskunnasta-palstalla 14.3.2018

Perjantaina julkaistiin Suomen ja Norjan hallitusten tekemä selvitys Jäämeren radan vaihtoehdoista. Kaikkiaan viisi eri reittiä oli selvitetty, mistä Jäämeren rata voisi mennä ja kannattaako hanketta ylipäänsä viedä eteenpäin.

Helpoiten Suomi saa yhteyden Jäämerelle sähköistämällä Keminmaa-Haaparanta raideosuuden. Jo nykyään voi Ruotsin raiteita pitkin puksutella Narvikiin. Tämän raiteen sähköistys on kuitenkin aivan tavallista kansainvälisen logistiikan kehittämistä eikä ole riippuvainen Jäämeren miljardihankkeesta. Yhteys Ruotsiin pitää tehdä joka tapauksessa.