Kemijärven kotiseutumuseolla - 1920-luvun muotia Lapin malliin

1.4.2015

Vierailin Janne Seurujärven kanssa Kemijärven kotiseutumuseolla. Näyttelyssä oli Lyyli Perungan, paikallisen muotigurun esineistöä viime vuosisadalta.

 Lyyli Perunka asui ja työskenteli Torniossa nuoruusvuosinaan 1910- ja 1920-lukujen vaihteessa, kunnes perusti muotiliikkeen Kemijärvelle vuonna 1925. Hän oli rohkea itsenäinen yrittäjä aikana, jolloin naisyrittäjyys oli vielä melko harvinaista. Tänään kävin tutustumassa Lyylin jäämistöön Kemijärven kotiseutumuseolla.

Lyylistä kirjoitti kirjan Kemijärveläinen Janne Kaisanlahti, yritin häntä hieman auttaa kirjan tekemisessä Torniota koskevien arkistolähteiden osalta.

Lisää paikkakunnasta: Kemijärvi


Muistan edelleen uutiset Kemijärven sellutehtaan sulkemisesta. Kemijärvi ja koko Itä-Lappi kärsi eniten, mutta se oli isku koko Lapille.

Kemijärven ja lukuisten muiden tehtaiden sulkemisten vuoksi Suomen metsienkäyttö oli pitkään normaalia alemmalla tasolla, metsätaloudellisesti vajaakäytöllä.

Hiljalleen käyttöä on saatu takaisin ylöspäin. Venäjän tuonti on vähentynyt ja myös uusia investointeja on tullut. Kemijärven Keitele Groupin saha lienee yksi parhaista esimerkeistä.

Tiedote medialle 1.11.2018

Metsähallitus on tehnyt päätöksensä luontopalveluille kansallispuistojen ja retkeilyalueiden korjausvelan paikkaamiseksi esitetyistä lisärahoista. Lapin osalta palvelurakenteen kehittämiseen ja korjaamiseen on tulossa rahaa Napapiirin retkeilyalueelle, Auttikönkään luonnonsuojelualueelle sekä Pallas–Yllästunturin ja Urho Kekkosen kansallispuistoihin

Keskustan Kemijärven kunnallisjärjestö on päättänyt vuosikokouksessaan tukea Katri Kulmunin valintaa Keskustan varapuheenjohtajaksi Seinäjoella pidettävässä puoluekokouksessa.

Kunnallisjärjestön vuosikokous oli päätöksessään yksimielinen. Kokouksessa pidettiin tärkeänä, että Katrin valinnan tueksi lähdetään nyt voimakkaasti mukaan ja saadaan pohjoisesta edustaja Keskustan varapuheenjohtajistoon.

Yllättäen keskusteluun lähtenyt VR:n ostoliikennereittien henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle vaatii laajan poliittisen keskustelun.


-    Tähän liittyy syviä ideologisia kysymyksiä etenkin keskustalaisille. Loppuviimein on kysymys koko maan asuttuna pitämisestä ja tasa-arvoisista palveluista. Lyhyiden säästöjen tavoittelulla ei pidä romuttaa koko järjestelmää, Kulmuni sanoo.