Kemi loistava paikka liikenteen biojalostamolle

2.4.2015

Kemissä olen paljon ollut tapaamassa ihmisiä kauppojen yhteydessä. Huoli on kova Kemin teollisista työpaikoista.

Stora Enso ja Metsä Groupilla on molemmilla tehtaat Kemissä - ilmeisen vakaalla pohjalla. Kemi olisi sijainniltaan loistava bionesteiden jalostukseen.

Uskon lujasti metsäteollisuuden uuteen tulemiseen biotaloutena. Vaikka paperin kysynnän lasku on kova, samaan aikaan uusia tuotteita tarvitaan. Vapon ja Metsä Groupin biojalostamohankkeelle vedettiin ruksit, mutta se ei tarkoita, etteikö Kemi olisi edelleen sijainniltaan loistava biojalostamolle. 

Näyttää selvältä, että liikenteeseen biopolttoaineita tuottaville laitoksille on tulevaisuudessa potentiaalia Suomessa. Kysyntä kasvaa, siitä pitävät huolen USA:n biopolttoaineita tukeva veropolitiikka sekä Suomessa käytössä oleva biopolttoaineiden jakeluvelvoite. 

Jakeluvelvoite luo automaattisesti kysyntää biopolttoaineille. Lain mukaan Suomessa tulee olla biojakeita 20 % käytettävästä liikenteen polttoaineesta vuonna 2020.

Erilaisia hankkeita on Suomessa käynnistynyt vastaamaan tähän kysyntään. ST1 on tehnyt investointipäätöksen Kajaaniin, siellä ryhdytään tuottamaan sahanpurusta biobensaa. UPM on aloittanut Lappeenrannassa biodieselin tuotannon mäntyöljystä. Fortum tuottaa metsähakkeesta bioöljyä, josta kentien voidaan joku päivä tuottaa biobensaa tai -dieseliä.

Kaikki nämä hankkeet ovat päätyneet paikkoihin, joissa on valmiiksi puunjalostustoimintaa sekä hyvät metsävarat lähellä. Samoin vientireitit ovat tärkeitä, jatkossa biopolttoaineille povataan kasvavia vientimahdollisuuksia EU:hun ja USA:aan. 

Kemi ei sattumalta seuloitunut Vapon hankkeen kohteeksi. Alun perin piti turvata alueen valtaviin turvevaroihin. Tämä suunnitelma muuttui EU:n myötä metsäenergiaan pohjaavaksi. Hyvä niin, sitäkin meillä riittää.

Kemissä olisi valmiiksi toimivat metsäteollisuusintegraatit, vientiyhteydet ja valtavat puuvarat. Tässä ennen pitkää voittava kombinaatti. Tehkäämme kaikkemme, jotta raha ja Kemi löytävät tässä toisensa. 

Lisää paikkakunnasta: Kemi


Tiedote 27.2.2019

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni on jättänyt asianomaisen ministerin vastattavaksi kirjallisen kysymyksen, jossa hän kysyy hallituksen toimista Kemi-Tornion ja Helsingin välisten lentovuorojen turvaamiseksi.

Eilen uutisoitiin Finnairin päätöksestä lopettaa Kemi-Tornio-lentokentän neljästä edestakaisessa vuorosta yksi. Aamuvuoron lopettaminen on vakava isku Meri-Lapin liikematkustajille. 

- Kuluneiden vuosien aikana Kemi-Tornion lentovuorot ovat tuplaantuneet. Tämä on antanut varmuutta ja vakiintumista, kun vuoroja on lisätty. Aamuvuoron lopettaminen on erittäin vaikea isku alueen vientiyrityksille. Finnairin on muokattava lentoaikataulujaan siten, että jatkossakin Kemi-Torniosta on aamulento Helsinkiin, kansanedustaja sanoo. 

Hallituksen lakiesitys raskaan kuorma-autoliikenteen tienkäyttömaksusta eli vinjetistä etenee valtioneuvoston 19.12. tekemän päätöksen mukaisesti eduskuntakäsittelyyn. Kansanedustaja ja keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni on tyytyväinen, että tämä hallitusohjelmaan kirjattu hanke nytkähti pitkän viivytyksen jälkeen eteenpäin.

- On käsittämätöntä, että valtiovarainministeriöltä kesti kolme vuotta saada esitys ylipäänsä lausuntokierrokselle ja että päätöstä piti odottaa vuoden loppuun, Kulmuni sanoo.

Tornion terästehdas on kiertotalouden paraatiesimerkki. Kaikki tehtaan tuotteet on tehty 70-90 prosenttisesti kierrätetyistä materiaaleista. Teräs on käyttönsä jälkeen taas täysin kierrätettävissä. 

Myyntiin Meri-Lapista lähtee maailman laadukkainta ruostumatonta terästä. 

Terästä tarvitaan moniin modernin maailman keskeisimpiin rakennelmiin: siltoihin, valtamerilaivoihin, pilvenpiirtäjiin ja muihin.

Myös uusiutuvan energian läpimurto, tuulivoima ja aurinkoenergia, tarvitsee toteutuakseen terästä.

Tiedote medialle 1.11.2018

Metsähallitus on tehnyt päätöksensä luontopalveluille kansallispuistojen ja retkeilyalueiden korjausvelan paikkaamiseksi esitetyistä lisärahoista. Lapin osalta palvelurakenteen kehittämiseen ja korjaamiseen on tulossa rahaa Napapiirin retkeilyalueelle, Auttikönkään luonnonsuojelualueelle sekä Pallas–Yllästunturin ja Urho Kekkosen kansallispuistoihin