Katri Kemissä Cafe Iiriksessä: Miten Lapin kaivokset liikkeelle?

17.1.2015

Katri kahvitti Kemiläisiä Cafe Iiriksessä. Aamun aikana kuulumiset vaihdettiin 30 kemiläisetn kanssa. 

Puheenaiheista nousi esiin etenkin kysymys Suomen kaivospolitiikasta. Voisiko valtio olla voimallisemmin mukana Lapin kehittämisessä?

Suomi valitsi 1990-2000 -lukujen aikana Ruotsista eroavan tien. Valtio myi kaivosomistuksensa, koulutuksessa luotettiin IT-sektoriin ja erään väitöskirjan mukaan ylipäänsä Suomessa valittiin IT-sektori luonnonvaroihin nojaavan talouspolitiikan sijaa. 

Tässä toimittiin varmasti oikein, sen verran valtava oli Nokian nousu. Yhtälailla kaikkien munien samaan koriin laittaminen näytti kääntöpuolensa kännykkäkaupan romahtaessa. 

Mielestäni on selvää, ettei luonnonvaroiltaan rikkaalla Suomella ole varaa jättäytyä pelkän teknologiaosaamisen varaan. Kansallinen teollisuuspolitiikka tulisi ottaa uudelleen esille, nyt luonnonvarojen merkityksen tunnistaen. 

Vähimmilään valtion tulee luoda edellytykset luonnonvarojen hyödyntämiselle: liikenneyhteydet, koko maan asuttuna pitäminen, koulutuspaikkojen turvaaminen metsä-, maatalous-kuljetus- ja kaivossektorilla. 

Ruotsissa Kiirunan menestyksellisen kaivoksen omistaa valtio. Myös valtion omistajapolitiikka tulee miettiä uusiksi. Voisimmeko nostaa valtion roolia kansallisvarojemme hyödyntämiseen tähtäävässä, valtavia pääomia vaativilla toimialoilla? Telebusiness ja monet muut jo liikkeelle lähteneet toimialat eivät samassa määrin valtion roolia enää tarvitse.

Lisää paikkakunnasta: Kemi


Tiedote 27.2.2019

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni on jättänyt asianomaisen ministerin vastattavaksi kirjallisen kysymyksen, jossa hän kysyy hallituksen toimista Kemi-Tornion ja Helsingin välisten lentovuorojen turvaamiseksi.

Eilen uutisoitiin Finnairin päätöksestä lopettaa Kemi-Tornio-lentokentän neljästä edestakaisessa vuorosta yksi. Aamuvuoron lopettaminen on vakava isku Meri-Lapin liikematkustajille. 

- Kuluneiden vuosien aikana Kemi-Tornion lentovuorot ovat tuplaantuneet. Tämä on antanut varmuutta ja vakiintumista, kun vuoroja on lisätty. Aamuvuoron lopettaminen on erittäin vaikea isku alueen vientiyrityksille. Finnairin on muokattava lentoaikataulujaan siten, että jatkossakin Kemi-Torniosta on aamulento Helsinkiin, kansanedustaja sanoo. 

Hallituksen lakiesitys raskaan kuorma-autoliikenteen tienkäyttömaksusta eli vinjetistä etenee valtioneuvoston 19.12. tekemän päätöksen mukaisesti eduskuntakäsittelyyn. Kansanedustaja ja keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni on tyytyväinen, että tämä hallitusohjelmaan kirjattu hanke nytkähti pitkän viivytyksen jälkeen eteenpäin.

- On käsittämätöntä, että valtiovarainministeriöltä kesti kolme vuotta saada esitys ylipäänsä lausuntokierrokselle ja että päätöstä piti odottaa vuoden loppuun, Kulmuni sanoo.

Tornion terästehdas on kiertotalouden paraatiesimerkki. Kaikki tehtaan tuotteet on tehty 70-90 prosenttisesti kierrätetyistä materiaaleista. Teräs on käyttönsä jälkeen taas täysin kierrätettävissä. 

Myyntiin Meri-Lapista lähtee maailman laadukkainta ruostumatonta terästä. 

Terästä tarvitaan moniin modernin maailman keskeisimpiin rakennelmiin: siltoihin, valtamerilaivoihin, pilvenpiirtäjiin ja muihin.

Myös uusiutuvan energian läpimurto, tuulivoima ja aurinkoenergia, tarvitsee toteutuakseen terästä.

Tiedote medialle 1.11.2018

Metsähallitus on tehnyt päätöksensä luontopalveluille kansallispuistojen ja retkeilyalueiden korjausvelan paikkaamiseksi esitetyistä lisärahoista. Lapin osalta palvelurakenteen kehittämiseen ja korjaamiseen on tulossa rahaa Napapiirin retkeilyalueelle, Auttikönkään luonnonsuojelualueelle sekä Pallas–Yllästunturin ja Urho Kekkosen kansallispuistoihin