Kansanedustaja Kulmuni: Raideliikenteen avaaminen kilpailulle riski Lapille ja Itä-Suomelle

6.10.2015

Yllättäen keskusteluun lähtenyt VR:n ostoliikennereittien henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle vaatii laajan poliittisen keskustelun.


-    Tähän liittyy syviä ideologisia kysymyksiä etenkin keskustalaisille. Loppuviimein on kysymys koko maan asuttuna pitämisestä ja tasa-arvoisista palveluista. Lyhyiden säästöjen tavoittelulla ei pidä romuttaa koko järjestelmää, Kulmuni sanoo. 

VR:n monopoli turvaa osaltaan sen, että vilkkaasti liikennöityjen reittien kannattavuudella voidaan ylläpitää hiljaisempien, mutta yhteiskunnan kannalta tärkeäksi koettujen reittien junaliikennettä.


Kilpailun avaaminen johtaisi paineeseen avata Etelä-Suomen kannattavia reittejä yksityisille toimijoille. Tämä todennäköisesti veisi VR:ltä edellytyksiä liikennöidä myös Pohjois-Suomen reiteillä.


Kaikissa oloissa tulee varmistaa pohjoisen velvoite- ja ostoliikenteen olemassaolo Kemiin, Kolariin, Rovaniemelle ja Kemijärvelle.


-    On huolellisesti selvitettävä miten junaliikenteen avaaminen kilpailulle vaikuttaisi VR:n kykyyn hoitaa velvoiteliikenne. Miten voimme varmistaa, ettei tämän tien päässä ole postin tilanne, jonka osalta saamme tehdä hartiavoimin töitä, ettei osasta jakeluvelvoitetta luovuta, Kulmuni kysyy.

-    On huolehdittava, että Lapin yhteydet säilyvät ensisijaisesti velvoiteliikenteenä. Mikäli selvityksessä kävisi ilmi, että velvoiteliikenteen turvaaminen edellyttää vilkkaasti liikennöityjen reittien VR:n yksinoikeutta, tulisi näin menetellä. Jos velvoiteliikennettä heikennetään, pitäisi ostoliikennettä lisätä voimallisesti. Se on budjettikysymys ja olisi kulloistenkin poliitikkojen käsissä, Kulmuni toteaa.

 

Lisätietoja: kansanedustaja Katri Kulmuni, puh. 044 2555 903, katri.kulmuni(at)eduskunta.fi

Lisää paikkakunnasta: Kolari, Kemijärvi, Rovaniemi, Kemi


Tiedote 27.2.2019

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni on jättänyt asianomaisen ministerin vastattavaksi kirjallisen kysymyksen, jossa hän kysyy hallituksen toimista Kemi-Tornion ja Helsingin välisten lentovuorojen turvaamiseksi.

Eilen uutisoitiin Finnairin päätöksestä lopettaa Kemi-Tornio-lentokentän neljästä edestakaisessa vuorosta yksi. Aamuvuoron lopettaminen on vakava isku Meri-Lapin liikematkustajille. 

- Kuluneiden vuosien aikana Kemi-Tornion lentovuorot ovat tuplaantuneet. Tämä on antanut varmuutta ja vakiintumista, kun vuoroja on lisätty. Aamuvuoron lopettaminen on erittäin vaikea isku alueen vientiyrityksille. Finnairin on muokattava lentoaikataulujaan siten, että jatkossakin Kemi-Torniosta on aamulento Helsinkiin, kansanedustaja sanoo. 

Hallituksen lakiesitys raskaan kuorma-autoliikenteen tienkäyttömaksusta eli vinjetistä etenee valtioneuvoston 19.12. tekemän päätöksen mukaisesti eduskuntakäsittelyyn. Kansanedustaja ja keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni on tyytyväinen, että tämä hallitusohjelmaan kirjattu hanke nytkähti pitkän viivytyksen jälkeen eteenpäin.

- On käsittämätöntä, että valtiovarainministeriöltä kesti kolme vuotta saada esitys ylipäänsä lausuntokierrokselle ja että päätöstä piti odottaa vuoden loppuun, Kulmuni sanoo.

Tiedote 21.11.2019

Liikenne- ja viestintäministeriö on tehnyt päätöksen tie- ja rautatieverkoston kunnossapitoa määrittävistä valtakunnallisista hoitoluokituksista. Kansanedustaja, keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni pitää tärkeänä, että koko valtatie 21 Torniosta Kilpisjärvelle kuuluu korkeimpaan kategoriaan pääteiden hoitoluokituksessa.

Tornion terästehdas on kiertotalouden paraatiesimerkki. Kaikki tehtaan tuotteet on tehty 70-90 prosenttisesti kierrätetyistä materiaaleista. Teräs on käyttönsä jälkeen taas täysin kierrätettävissä. 

Myyntiin Meri-Lapista lähtee maailman laadukkainta ruostumatonta terästä. 

Terästä tarvitaan moniin modernin maailman keskeisimpiin rakennelmiin: siltoihin, valtamerilaivoihin, pilvenpiirtäjiin ja muihin.

Myös uusiutuvan energian läpimurto, tuulivoima ja aurinkoenergia, tarvitsee toteutuakseen terästä.